Sunday 13 May 2012

Pokok sireh

Pokok Sireh

Tidak dapat dinafikan bahawa sekarang kita sering lupa tentang faedah daun sirih (daun sirih). Dalam daun sirih lalu adalah salah satu pendekatan perubatan tradisional yang penting, bukan sahaja di Malaya (Tanah Melayu)http://kauluanexpress.com/2011/05/17/daun-sireh/
Sireh(gambar) adalah sejenis daun yang digunakan oleh masyarakat melayu amnya dalam adat dan istiadat melayu ketika bertunang dan berkhawin. Ia memang menjadi tradisi turun temurun. Ketika seseorang itu bertunang ia perlu memakan daun sireh serta kandungan yang lain, antaranya yang terkandung dalam adat memakan sireh adalah daun sireh,sepotong kecil pinang, kapur dan gambir. Menurut orang yang pernah memakannya rasa sireh pedas-pedas . jika ingin tahu rasa sebenarnya, cubalah makan.
Tepak sireh adalah bekas untuk mengisi Daun sireh dan sebagainya dalam Adat Bertunang
Susunan Daun Sirah serta yang lain
Dalam adat bertunang kebiasaannya sireh akan diletakkan dalam Tepak Sireh ( sejenis bekas yang berbentuk segi empat sama yang berwarna merah) antara yang terkandung dalam Tepak Sireh adalah daun sireh, kapur, buag pinang yang telah dikupas, gambir,  ½ kg beras, wang serta cincin tunang. Ia akan diberikan kepada pihak perempuan.

Pokok sireh merupakan sejenis pokok yang menjalar dan menumpang pokok lain atau erti kata lain ia adalah tumbuhan parasit. Ia akan memanjat pokok tersebut sampai keatas sekali dan menawan pokok tersebut.

Pokok Sireh yang menjalar ke pokok lain.

No comments:

Post a Comment